Miért fogyasszunk mákot?

Alapvetően Közép-Ázsiából származik, de leginkább Európában vált közkedveltté a mák.

Tápanyagokban, fehérjében gazdag.  A vitaminok közül értékes B1-, B5-, B6-vitamint tartalmaz. Az ásványi anyagok közül pedig nagyobb mennyiségben kalciumot, foszfort, cinket, mangánt, rezet, vasat, káliumot és magnéziumot is tartalmaz.

Sok benne a kalcium és a réz
Két evőkanálnyi mák 253 milligramm kalciumot és 286 mikrogramm vasat tartalmaz, amely körülbelül a napi szükséglet negyedét fedezi. A kalcium a csontok egészsége miatt fontos, de kell a szív és az idegrendszer megfelelő működéséhez is. A réz pedig erősíti a szöveteket és a csontokat, illetve védi a sejtekben a DNS-t a károsodástól. A mák segít megőrizni a csontok, a szív és az idegrendszer egészségét

Sok benne a foszfor és a mangán
A kalcium mellett a foszfor is erősíti a csontszövetet, a mangán pedig a kollagéntermeléshez kell, így nemcsak a csontoknak és az ízületeknek, hanem a bőrnek is jót tesz. A mák ráadásul segíthet méregteleníteni a szervezetet, mivel tisztítja a beleket, és segít eltávolítani a bélfalakon található lerakódásokat. Éppen ezért a fogyásban, illetve az egészséges testsúly fenntartásában is nagyon hasznos lehet. Ami fontos: mindig fogyasszunk mellé sok folyadékot is, mert úgy lesz igazán hatékony.

Gyomornyugtató hatású
A máknak nyugtató hatása van, így pozitívan hat az idegrendszerre és a gyomorra is. A mákban található anyagok a görcsoldásban is segíthetnek. Gyomor- vagy bélgörcsök ellen is hatékony, de a menstruációs zavarok terápiájában is használják. Mivel a mákszemek alig emésztődnek meg a szervezetünkben, így nagyon hatásos segítség a bélcsatorna tisztításában és ezzel számos a bélrendszert érintő betegséget megelőzhetsz vele.

Fogyasztása
Ha nyersen szeretnéd enni, akkor nem árt, ha az áztatást választod előtte, az enzimgátlók miatt. Ha főzésre, sütésre kerül a sor, akkor ennek már nincs jelentősége. A nyers ételek esetében készíthetsz belőle máktejet, hozzáadhatod az aszalt gyümölcsös reggelidhez, de fogyaszthatod turmixban is. Jól párosítható szilvával vagy akár sütőtökkel.

Kedvelt ételek, melyek mákból készülnek:
– mákos guba
– mákos beigli
– mákos kalács
– mákos tészta