Tojás helyettesítése

Egyre gyakoribb a tojásallergia kialakulása, Magyarországon nagyjából a lakosság 1 százaléka allergiás a tyúktojás valamely összetevőjére.  Sajnos a tojásallergia nehezen vehető észre, hiszen egyértelmű jelei nincsenek. Aki a következő tüneteket tapasztalja a tojás elfogyasztása után, annak javaslom, hogy hagyja el a tojást tartalamazó ételeket, majd ha a tünetek javulnak,akkor nagy valószínüséggel allergia vagy intolerancia áll a háttérben.

Tünetek, melyek megegyeznek az egyéb ételallergiák tüneteivel:

  • bőrviszketés,
  • kipirosodás,
  • csalánkiütés,
  • száj körüli zsibbadás,
  • az arc, a torok duzzadása,
  • légzés nehézsége,
  • hányás, hasmenés, hasi fájdalom.

A FOODTEST 200 vizsgálatával biztosan kiderül, hogy kell-e nélkülöznünk a tojást.
Akkor nézzük, mivel lehet helyettesíteni a tojást.

1. Chia mag – 1 evőkanál chia mag + 3 evőkanál víz = 1 tojás
Egy tálkában keverjük össze a chia magot a vízzel és hagyjuk állni kb. 10 percig, amíg teljesen zselés állagú lesz. Ezután adjuk hozzá az ételhez. Sütemények készítésekor ajánlatos használni.

2. Darált lenmag – 1 evőkanál lenmag + 3 evőkanál víz = 1 tojás
Ez nagyjából ugyanúgy működik, mint a chia mag. Összekeverjük a lenmagot a vízzel és megvárjuk, amíg zselés állagú lesz.

3. Érett banán – 1 banán = 1 tojás
A banánt hámozzuk meg és törjük villával pépesre, így adjuk a süteményhez.  Nagyon jó kötőanyagként szolgál és nedvesen tartja a sütemény tésztáját.

4. Almaszósz – kb. 1/4 bögre almaszósz = 1 tojás
Készíthetünk saját magunk cukormentes almaszószt, de  vehetünk bolti baba almapürét/almaszószt és azt használjuk.

5. Csicseriborsóliszt : vega fasírtok készítésekor.

6. Útifű maghéj, szintés fasírt esetében,

7. keményítők(kukorica, tápióka), állítólag ezekből 1 evőkanálnyi mennyiség 1 tojás helyettesítésére szolgál.